Tussentijdse beschouwing

30 juni 2020

Spreekschets bij de Raadsvergadering over de financiële barometer:

Het blijft een vreemde tijd.

Zowel de Financiële barometer als de midterm review zijn nieuwe vormen van zaken behandelen, de één noodzakelijk vanwege de onzekerheden in Coronatijd en de ander een mooi nieuw initiatief.

Maar de midterm review, is daar geen Nederlandse term voor: halftijdse rapportage ?

Maar wat ik ermee moet vind ik lastig; en daarom liet ik het een buitenstaander lezen. Vervolgens krijg ik terug?  Het is een vaag stuk en staat eigenlijk niks in, een marketingverhaal.

Als raadslid ken ik de materie en kan tussen de regels lezen op wat er wellicht niet staat. Maar ook dan zie ik het als positief verhaal en toch: Het is  inderdaad meer een verkooppraatje dan een echte verantwoording:  De volgende keer dus graag een tandje scherper.

Dan enkele punten die opvallen:

• Duurzaamheid, dat schiet nog niet op en één van de coalitie partijen gaat zelfs tegen het akkoord in stemt tegen het zonneveld op Nergena. Zo gaat het echt niet lukken om in de nog resterende twee jaar van dit college 50 hectare zonnevelden en twee extra windmolens te realiseren.
  • Wonen, veel mooie woorden en we willen allemaal hetzelfde, goed wonen in een mooie gemeente. Maar geen echte resultaten.          Voor de PvdA is de stip op de horizon: Iedere starter binnen een jaar een huis. En dus: Als je aangewezen bent op sociale huur: Geen bureaucratische inschrijfduur van 5 jaar (slimmeriken schrijven zich bij 18 jaar meteen in, ook als ze nog thuis willen blijven wonen). Reëel inschrijven en binnen twee jaar een woning.  En als startende twee verdiener:  een mooi koophuis tegen een redelijk prijs.
  • Zorg: Wij horen van zorgmedewerkers van de thuiszorgorganisaties dat Ede vooral voor de laagste prijs gaat. En dat merkt de zorgmedewerker in het loon. Dat voelt als het halen van onze bezuinigingen over de rug van de zorgmedewerkers.                              Natuurlijk wil niemand dit, ook het college niet. Maar te scherpe sturing op inkoop bij bijvoorbeeld de thuiszorg heeft wel dit effect.

Kortom best wat zaken die meer aandacht verdienen in de tweede helft.

Voorzitter,

De financiële barometer en het interview op de lokale omroep van de wethouder maken duidelijk dat er financiële zorgen zijn. De wethouder geeft aan dat we misschien wel onze reserves moeten gebruiken. Laat ik nu altijd gedacht hebben dat reserves er zijn om in financieel zware tijden te gebruiken…  Daar hoort wel een plan bij hoe die in een aantal jaren weer aan te vullen. In het najaar zie ik dat graag tegemoet

Voorzitter;  tenslotte: Er wordt nogal een voorschot op de brandweerzorg genomen. Ook hier: Goede brandweerzorg in Ede en natuurlijk voldoen aan arbeidswetten en regelgeving dat willen we allemaal. Maar de PvdA is er nog niet van overtuigd dat de gekozen weg nu de goede weg is; laat staan de beste weg. Gelukkig spreken we daar in september nog oordeelvormend over, daar kunnen we dan de inhoudelijke discussie goed voeren.

Waar ben je naar op zoek?