Door Henk Buikema op 15 juni 2017

Ouder dan 21: Een volwassen loon!

Studenten van ROC A12 hebben om allerlei redenen bijbaantjes. Maar ze weten nog lang niet allemaal dat per 1 juli a.s. iedereen vanaf 21 jaar een normaal volwassen loon moet verdienen. Jeugdloon is vanaf deze leeftijd taboe!

Mooi weer, lekker temperatuurtje: weer tijd voor gesprekken met studenten van A12. Met Rasit Görgülü loop ik langs het  ROC aan de Bovenbuurtweg in Ede en we spreken een aantal jongeren.
We hebben het over studeren en bijbaantjes. Veel jongeren hebben een bijbaan en de meesten doen dit voor wat extra geld en luxe. Ook hebben sommigen extra geld nodig voor hun zorgverzekering en andere kosten voor levensonderhoud, vooral als ze niet meer thuis wonen. Een paar studenten vertellen tot onze verrassing dat ze een bijbaantje hebben voor hun sociale contacten!
De arbeidscontracten voor deze studenten variëren nogal: van geen of 0-uren tot vaste contracten. Het merendeel heeft een tijdelijk contract en sommigen hebben juist daarom net ontslag gekregen. Na 2 tijdelijke contracten moeten werkgevers immers vaste contracten aanbieden en daar beginnen de meesten liever niet aan. Voorts valt op dat in de horeca de contracten regelmatig helemaal achterwege blijven.
Slechts 1 student is lid van een vakbond, de 18 anderen dus niet. Een aantal keren moeten we uitleggen wat een vakbond inhoudt. Opvallend is verder dat studenten in het algemeen wel tevreden zijn over hun beloning, maar dat ze vinden dat vanaf 18 jaar een normaal loon betaald moet worden, zeker als je werk doet waar je ook voor bent opgeleid.
Dat het jeugdloon dus per 1 juli a.s. wordt afgeschaft voor de 22- en 23-jarigen en zij vanaf dat moment een gewoon, volwassen loon moeten ontvangen is nog erg onbekend. En dat dit onder andere de verdienste is van de PvdA is helemaal onbekend!

Henk Buikema

1 Naam: Henk Buikema 2 Leeftijd: geb. jaar: 1955 3 Dagelijks leven: Al meer dan 30 jaar ben ik met heel veel plezier werkzaam in het Middelbaar Beroepsonderwijs in Apeldoorn. Ik geef o.a. Maatschappijleer, lessen over Jeugdzorg en stagedocent in jeugdzorg en kinderopvang. 4 Thuissituatie: Getrouwd met Els, vader van 2 dochters, 1 zoon, 1schoonzoon

Meer over Henk Buikema