26 maart 2018

Moeite met lezen, schrijven of computeren? Je bent niet de enige!

We staan er vaak niet bij stil, maar we worden omringd door taal. Denk bijvoorbeeld aan formulieren op websites, digitale teksten en e-mails. In de gemeente Ede hebben meer dan 12.000 mensen problemen met schrijven, rekenen en/of omgaan met de computer. Voor deze mensen zijn alledaagse handelingen zoals openbaar vervoer of het begrijpen van brieven niet makkelijk. Veel mensen die problemen hebben met lezen en schrijven schamen zich hiervoor en hebben moeite om hier aandacht of hulp voor te vragen. Dit terwijl de maatschappij steeds complexer wordt en taal daarin steeds belangrijker.

De PvdA vindt het belangrijk dat burgers volwaardig mee kunnen doen in de maatschappij en er hulp moet zijn voor mensen die problemen hebben met lezen, schrijven en/of computeren. Daarom is het belangrijk dat er aandacht is voor laaggeletterdheid. Om die reden heeft de PvdA besloten om actie te ondernemen en heeft zij in 2016 mede de oprichting van het Taalhuis bevorderd. En zo zijn er steeds meer plaatselijke en regionale organisaties en bedrijven die zich inzetten om laaggeletterdheid te signaleren en laaggeletterden te helpen door hen bijvoorbeeld door te verwijzen en taalcoaching te faciliteren.

Doel van het Taalhuis

Het Taalhuis is gevestigd in de Bibliotheek Cultura Ede en is bedoeld voor iedereen die moeite heeft met de Nederlandse taal en dit graag wil verbeteren of voor mensen die moeite hebben met computeren.  Daarnaast geldt op grond van de Wet Taaleis in de Participatiewet dat wie een bijstandsuitkering ontvangt of aanvraagt de Nederlandse taal voldoende moet beheersen. U moet in dat geval de Nederlandse  taal op 1F niveau beheersen. Voor deze twee doelgroepen is het Taalhuis Ede bedoeld.

Naast het feit dat goed kunnen lezen, schrijven en omgaan met de computer voorwaarden zijn om goed mee te kunnen doen in  onze gemeente, vergoot dit ook de kansen op het vinden van een baan. Van de mensen die moeite hebben met lezen en schrijven is namelijk een groot deel werkloos.

Werkwijze Taalhuis

Tijdens een gesprek met een taalcoach wordt er gekeken naar wat u kunt en wat u (nog) niet kunt. Samen met de taalcoach wordt er gezocht naar een manier om de taal of computervaardigheden te leren. Dit kan bijvoorbeeld zijn het volgen van Klik & Tik cursussen voor mensen die digitaal niet of niet voldoende vaardig zijn.

Aanmelden

Wil je beter leren lezen, schrijven en/of computeren? Ga dan naar het spreekuur van het Taalhuis. Het spreekuur  is op maandagavond van 18:00-20:00 uur in Biliotheek Cultura Ede en op woensdagochtend van 09:30 tot 11:30 uur in Cultura Stadpoort. Ook is er op woensdagmorgen van 10:00 tot 11:30 uur een wekelijks Taalcafé in Cultura Stadspoort.

Daarnaast is het Taalhuis altijd op zoek naar mensen die op vrijwillige basis als taalcoach aan de slag willen.  Voor meer informatie over het spreekuur en over vrijwilliger worden kun je contact opnemen met Annelies Berk op telefoonnummer 0318-672800.

Waar ben je naar op zoek?