6 februari 2017

Verslag bezoek statenfractie aan Ede

PvdA-Statenfractie krijgt rondleiding over woningbouw in Ede woensdag 1 februari jl.

“Mooi om te zien dat Woonstede samen met de bewoners van de Kolkakkerbuurt nadenkt over de vernieuwing van hun wijk.” Zo reageerde fractievoorzitter Peter Kerris van de PvdA in de Provinciale Staten woensdag na een rondleiding door de buurt. Hier kreeg hij met zijn fractie uitleg over de verbouw- en nieuwbouwplannen van 173 woningen.
De raadsfractie van de PvdA Ede had de collega’s van de provincie uitgenodigd om uitleg te geven hoe de gemeente Ede werkt aan meer toegankelijke en sociale woningen.
De Statenfractie kreeg eerder die dag in het Akoesticum bij wijze van welkomst een optreden van het jonge talent Thomas Prechal op een eeuwenoude cello. Daarna volgde een wandeling langs Besam, een voorbeeld hoe leegstaande kantoorruimte wordt omgebouwd tot woningen. Vervolgens volgde een bezoek aan de Reehorsterbuurt. Dit oude industriegebied in de bebouwde kom is getransformeerd tot een woonwijk.
Het bezoek eindigde in buurtcentrum De Kolk met een gesprek met Woonstede en de bewonerscommissie over sociale woningbouw. Harry van Huijstee, die een dag later tot wethouder Wonen zou worden benoemd, is trots op wat de gemeente de afgelopen jaren heeft bereikt: “Mede dankzij de PvdA hebben we veel nieuwe sociale huurwoningen weten te bouwen of worden die in de toekomst gebouwd. We vinden het belangrijk dat ook mensen met een smalle beurs in Ede kunnen wonen. Onze gemeente blijft in de toekomst groeien. Dan is het van belang dat er voldoende betaalbare woningen bij blijven komen.”
Kerris, PvdA-fractievoorzitter in de Provinciale Staten eindigde met: “Ede is een mooi voorbeeld hoe een gemeente om gaat met een toename van het aantal inwoners. Zo heeft de gemeente een goed doordacht woonplan tot 2030 gemaakt. De PvdA Gelderland vindt dat iedereen in een betaalbaar huis moet kunnen wonen dat bij hem of haar past.”