Door op 23 januari 2014

De PvdA Ede stemt in met het bouwen van de grote Turkse moskee aan de Blokkenweg in Ede.

De Partij van de Arbeid Ede is voor het bouwen van de grote Turkse moskee aan de Verlengde  Blokkenweg in Ede. De PvdA vindt dat iedere geloofsgemeenschap recht heeft op een plaats om hun bijeenkomsten te houden. Belangrijk om te weten is dat de overheid dit niet regelt, maar wel dient te faciliteren.  De Edese Turkse gemeenschap zet daar zelf een nieuwe moskee neer en koopt de grond van de gemeente. De mening van de PvdA is helder: de Turkse gemeenschap telt mee en doet mee.

Op dit oude fabrieksterrein, wordt een mooi gebouw in een parkachtige omgeving gerealiseerd. De open kant van de moskee zal richting de wijk gebouwd worden, als een welkom voor iedereen. De architectuur is ons inziens passend in de omgeving en een goede mix tussen oosters en westers, tussen oud en modern.

Natuurlijk zijn er ook zorgen:

• Parkeren en verkeersoverlast: er worden ruim 100 parkeerplaatsen gerealiseerd, ruim voldoende volgens de parkeernormen. Dat klinkt goed, maar het is geen garantie. Als er toch problemen ontstaan, verwachten we dat de gemeente en het moskeebestuur dit tijdig aanpakken.
  • Een andere zorg is de geluidsoverlast. Gebedsoproepen zijn, net als kerkklokken, in Nederland gelukkig niet verboden. Het moskeebestuur heeft al toegezegd niet vroeg in de ochtend of laat op de avond op te roepen tot gebed. Ook hebben ze laten weten geen geluidsinstallatie in de minaret te monteren en regelmatig met de buurt te overleggen om eventuele overlast te bespreken en op te lossen. Een mooie, open houding naar de buurt.

De PvdA Ede stemt daarom met vertrouwen in met het bouwen van de grote Turkse moskee aan de Blokkenweg in Ede.