Door op 9 oktober 2013

mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;}

Fietstocht door Ede georganiseerd door de Fietsersbond:

Op 27 september nam ik namens de PvdA Ede deel en werd verwelkomd door een aantal actieve leden van de Edese afdeling van de Fietsersbond.

Na koffie en toespraken gingen enkele raadsleden en wethouder van de Weerd tegen half 5 op de fiets om zelf te ervaren wat er goed en minder goed geregeld was voor fietsers in Ede. Eerst de nieuwe rotonde bij het gemeentehuis: ideaal voor fietsers. Dan naar de bocht in de weg bij de uitrit van de parkeergarage Achterdoelen: Een onmogelijk, onoverzichtelijk punt voor fietsers en al het andere verkeer. Daarna over het fietspad voor de McDonald’s langs. De Fietsersbond vond het idioot geregeld omdat het winkelend publiek niet goed kan zien en dus niet door heeft dat hier een fietspad loopt.

Bij de ingang van het Museumplein stopten wij. Hier is het wel heel erg raar. Er staat een verboden te fietsen bordje maar aan alle kanten werden we, en terecht, voorbij gefietst door jong en oud. Zeker nu de nieuwe Hoogvliet een publiekstrekker is, is het gek dat we niet gewoon over het Museumplein voor het station Ede-Centrum kunnen fietsen. Dat bordje moet wat de PvdA betreft dus weg. Immers, de alternatieve route over de Telefoonweg is een smal en iets verhoogd fietspad met een eng randje naar de rijweg en een rare opbollende rand tegen de stoep. Hierdoor kun je amper inhalen of naast elkaar fietsen. En bovendien moet je twee keer het spoor over en is het gewoon om. Volstrekt onlogisch voor fietsers.

Dan naar Ede-Zuid waar we stilstonden bij het verdwijnen van de overwegen en het gevolg voor fietsers hiervan. Wanneer de tunnels aangelegd worden zoals nu gepland is de directe verbinding tussen Ede-Zuid en het Centrum en de Klaphekwijk weg. Fietsers moeten dan een eind om fietsen.

In de Reehorst werd nagepraat. De mee fietsende wethouder en zijn ambtenaar gaven aan wat de gemeente wellicht gaat doen om oplossingen voor de genoemde situaties te bieden. Uit de reacties van de fietsersbond bleek niet een enorm vertrouwen in de goede afloop….

Al met al een leerzame en gezellige tocht door Ede en dankzij het prachtige weer een geslaagde middag. Nu nog dat rare fietsverbod over het Museumplein weg.

PS: Al toen MaartenJan Kettmann nog fractievoorzitter was, heeft de PvdA  bepleit het “olifantenpaadje” over het Museumplein, zoals MaartenJan dat noemde, vrij te geven voor fietsers.  Toen pleitten we er nog vergeefs voor mede vanwege de jarenlange bouw aan het Gelriaplein, waar nu de Hoogvliet staat.

Afgelopen maandagmiddag hebben Harry van Huijstee en Wout Schotsman  gesproken met wethouder Breunis van de Weerd. Resultaat: fietsen over het Museumplein wordt vrijgegeven! Dat kost wel nog even tijd voor het treffen van voorzieningen en het formuleren van een verkeersmaatregel. Einde van dit jaar of hooguit begin volgend jaar mogen we met ons allen weer gewoon fietsen over het olifantenpaadje van MaartenJan Kettmann!

Waar ben je naar op zoek?