Door op 2 november 2013

mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}

Het terrein van het militair hospitaal (MGD gebouw) loopt van de Eikenlaan tot aan de van Heutszlaan.  Achter het militair hospitaal staan, verscholen onder monumentale beukenbomen, twee barakken die nu in gebruik zijn als woningen. Twee houten barakken gebouwd in 1908 die in samenhang met het militair hospitaal dienden voor verpleging aan “lijders van besmettelijke ziekten en voor verpleging van niet verboerbare patiënten”.  Je ziet ze amper want ze staan met de kopse kant naar de van Heutszlaan.

Bij gelegenheid van het 100 jarig bestaan van deze barakken werd in de Zandloper, het blad van de Vereniging Oud Ede, door Kees van Lohuizen een korte beschrijving gegeven (zie blz 17/19 op  http://www.verenigingoudede.nl/sites/oudede.nl/files/ZANDLOPER_4_2008.pdf

Het terrein van de MGD viel indertijd niet onder de aankoop door de gemeente van de defensieterreinen. Defensie heeft dit terrein met bijbehorende bebouwing nu verkocht. Op de plek van het MGD is een nieuw medisch centrum gedacht met fysiotherapie, huisarts etc.

Op 17 oktober kregen we een uiteenzetting over de plannen voor dit terrein. Het militair hospitaal heeft slechts een lichte beschermde status. Het is een gebouw vanuit de begintijd van de kazernes in Ede, dus van rond 1906 en gebouwd in de stijl van de woningen en de gebouwen op de Beekman kazerne. Het zou dus mooi zijn als het nieuwe medisch centrum in het bestaande gebouw gerealiseerd kon worden. Helaas blijkt dat financieel niet goed haalbaar maar belangrijker is nog dat dit vanuit het bestaande bestemmingsplan eigenlijk niet mogelijk is. En daarmee vervalt die licht beschermde status van het gebouw en stelt het college voor om het MGD gebouw te slopen.

Waarom het niet past in het bestemmingsplan heeft te maken met bouwvlakken. Al weer meer dan 10 jaar geleden is voor dit gebied een bestemmingsplan gemaakt ter vervanging van de oude Klinkenberg. Die plannen zijn (nog) nooit door gegaan maar het bestemmingsplan is wel van kracht. Het is een van de redenen waarom de PvdA pleit voor een vorm van flexibiliteit in bestemmingsplannen, waarbij wij meer naar beeld/kwaliteit willen kijken dan naar precieze maten zoals hoogtes van dakgoten.

Wij stemmen in met de sloop maar vinden wel dat het ontwerp van het nieuwe medisch centrum respect zou moeten tonen voor de architectuur die er stond. Wij hopen dat de opdrachtgever de architect de opdracht geeft om naar die stijl te ontwerpen. Het ontwerp dat in de presentatie voor lag was helaas erg meer van hetzelfde; gewoon een gebouw zoals je overal ziet.

De barakken achter het MGD gebouw wil de PvdA bewaren, daar of elders. Het is voor wat betreft architectuur misschien niet bijzonder maar wel vanuit historisch oogpunt. Hieraan kun je zien hoe defensie vroeger een verpleegruimte ontwierp en zo degelijk dat het  de tijd al meer dan 100 jaar weer staat.

Ons is toegezegd dat de huidige bewoners er kunnen blijven wonen. Voor dit deel zijn er nog geen concrete plannen. De PvdA hoopt en verwacht dat er voor de barakken een mooie oplossing met toekomst komt.