13 januari 2014

PvdA Ede bezocht afgelopen zaterdag de Uitvindersbuurt.

Met wijkbezoeken vormt de PvdA Ede zich een indruk over hoe bewoners de wijk ervaren. Deur aan deur werd gesproken over plussen en minnen van de buurt even ten zuiden van het spoor. De PvdA delegatie bestond uit raadsleden, kandidaat raadsleden, wethouder en lijsttrekker Marije Eleveld en het Tweede Kamerlid John Kerstens. De laatste vertolkte na het bezoek het algehele gevoel van de PvdA delegatie. Op deze koude, regenachtige zaterdag voelden de PvdA ers zich welkom in de wijk. Ondanks de kou namen bewoners de moeite om in de deuropening te vertellen over hun wijk. Edenaren wonen met plezier in de Uitvindersbuurt. De buurt wordt ervaren als rustig en voor gezinnen met kinderen ruim en kindvriendelijk van opzet. Ook de enkele jeugdige geïnterviewde (<12 jr) verhaalde enthousiast over speelgelegenheid in de buurt die soms iets minder sloom en wat spannender mocht zijn. Zorgen waren er ook. In de buurt wordt soms (te)hard gereden, op sommige plekken is er sprake van zwerfvuil. In de buurt is de parkeerproblematiek voor bewoners duidelijk zichtbaar. Ook zorgt de mogelijke komst van de moskee voor enige onzekerheid. Wethouder Marije Eleveld kreeg als duidelijke zorgen uit de buurt over de moskee parkeren en geluidsoverlast mee. Na drie uur canvassen werd het buurtbezoek afgesloten en zal de PvdA de gemaakte opmerkingen uit de buurt verwerken en teruggeven aan de buurt. Dit helpt de komende jaren om de Uitvindersbuurt nog aantrekkelijker te maken. Wel wil de PvdA Ede graag weten wat nu spannende, niet-slome speeltoestellen zijn. De komende weken zal de PvdA nog meer buurten bezoeken.

Luuk Oost