Door op 8 januari 2014

PvdA met Tweede Kamerlid John Kersten naar Nieuw Ede Zuid

Dat de PvdA een wijk bezoekt en er met de bewoners in gesprek gaat, is niks bijzonders. Dat doet de PvdA elke maand. Dan wordt er aan de bewoners gevraagd naar de plus- en minpunten van het wonen in hun wijk. Maar soms wordt er een heel bijzondere wijk bezocht. PvdA – lijsttrekker  Marije Eleveld legt uit waarom juist deze wijk heel bijzonder is. “Het gaat ruw gezegd om de wijk tussen de Verlengde Blokkenweg, de Kerkweg, de Verlengde Parkweg en de Nieuwe Maanderbuurtweg. Het oostelijke deel daarvan, tegen het Poortplein aan, is gebouwd vlak na de Eerste Wereldoorlog. Als kind kwam ik er vaak, omdat mijn grootouders er woonden. Het westelijke gedeelte daarvan, de Uitvindersbuurt, is gebouwd vlak na de Tweede Wereldoorlog. In beide delen zijn alle woningen gesloopt en is er nieuwbouw neergezet. Het oostelijke deel is gebouwd in de ‘donkere’ klassieke 30-er jaren-stijl, het westelijke deel is gebouwd in ‘lichte’ moderne stijl.  Heel bijzonder is ook dat nieuwbouw van de beide delen werd mogelijk gemaakt op initiatief van de woningcorporatie Woonstede en werd uitgevoerd in goede samenwerking met de gemeente Ede. Dat willen we graag laten zien aan ons Tweede Kamerlid John Kersten. Onze boodschap aan hem is ook dat wij vinden dat dit soort initiatieven van woningcorporaties uitgevoerd moet blijven kunnen worden.”

De PvdA gaat zaterdag zoveel mogelijk bewoners vragen naar hoe zij het wonen in hun wijk ervaren. De sociaaldemocraten zijn onder meer heel benieuwd of er verschil is in de waardering van het wonen in het ‘klassieke’ deel en in het ‘moderne’ deel en hoe de bewoners aan kijken tegen alle nieuwe ontwikkelingen in de wijk.