Door op 25 februari 2014

Samen werken aan goede zorg

Normal

mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}

Kranten kopten dat lokale partijen geen zorgvisie hebben in hun verkiezingsprogramma.

Voor de PvdA in Ede geldt dat zeker niet. Hier een samenvatting van ons programma. De hele tekst van ons verkiezingsprogramma programma staat onder  “Raadsverkiezingen 2014”

Extract uit PvdA verkiezingsprogramma (hfst 3);

Er verandert veel in de zorg. Samenwerking, communicatie met en tussen zorggebruikers en aanbieders is belangrijk, net zo goed als het voorkomen van valse verwachtingen. We willen eerlijk zijn over wat er wel en niet geboden kan worden. Als mensen belemmerd worden in hun eigen zelfstandigheid dan helpt de gemeente bij het zoeken naar een oplossing. Soms is die oplossing dichtbij in de eigen omgeving. In andere gevallen moet verder gekeken worden. Omdat iedereen anders is, is maatwerk nodig en belangrijk maar ook moeilijk. Het vergt inleving en moet toetsbaar blijven. De PvdA is kritisch op marktwerking in de zorg en, daarom kiezen wij voor bestuurlijke aanbesteding.

Dit betekent voor de PvdA in de komende raadsperiode:

·         Zorg is altijd gericht op de totale situatie van de zorgvrager.

·         Lijfgebonden zorg blijft professionele zorg.

·         De gemeente gaat experimenteren met wijkbudgetten voor zorg en welzijn.

·         In iedere wijk een sociaal wijkteam.

·         Er komt voor individuele besluiten in het sociaal domein een regeling voor onafhankelijk en inhoudelijk bezwaar en beroep.

·         We kiezen voor een wijk- en buurtgerichte benadering van zorg.

·         De gemeente betrekt ouderen actief bij de voorzieningen in hun wijk.

·         Er worden voldoende levensloopbestendige woningen gebouwd. Daar horen ook kleinschalige woonvormen bij.

·         De gemeente gebruikt de decentralisatie van de AWBZ om zorg en welzijn meer aan elkaar te verbinden. Preventie staat centraal.

·         De gemeente Ede betrekt organisaties van ouderen bij het ouderenbeleid. De gemeente ondersteunt deze organisaties zo nodig.

·         Er blijft een persoonsgebonden budget (PGB) met zoveel mogelijk voorzieningen in natura.

·         De gemeente ontwikkelt voor oudere migranten specifieke programma’s om te voorkomen dat zij in een dubbel sociaal isolement raken en om te zorgen dat zij de weg leren kennen naar de zorginstellingen.

·         Zorg krijgen wordt minder ingewikkeld. Minder regels, meer direct contact. In een gesprek vooraf wordt de gehele situatie van de hulpvrager in kaart gebracht, er is daarbij ook aandacht voor eenzaamheid.

·         De gemeente gaat experimenteren met een wijkbudget voor zorg en welzijn.

·         Bij re-integratietrajecten wordt rekening gehouden met mantelzorgtaken.

·         De gemeente ondersteunt verlichting voor mantelzorgers, zoals(weekend) logies voor degene die de zorg nodig heeft.

·         De voorzieningen voor dagbesteding van mensen met een verstandelijke handicap blijven op een zodanig niveau dat zij zich veilig voelen en tegelijkertijd gestimuleerd worden tot een zo goed mogelijke zelfredzaamheid.

·         De gemeente steunt ouders en patiënten als zij zelf zorgvoorzieningen willen starten, bijvoorbeeld bij het vinden van een locatie.

·         De gemeente geeft werkzoekenden ruimte om anderen hulp te bieden.