Door op 27 mei 2015

Stem 10 juni voor een bruisend Ede, elke dag!

Op 10 juni a.s. kunnen alle stemgerechtigden in een raadgevend referendum aangeven of zij vinden dat ook in Ede de winkels open mogen op zondag. De Partij van de Arbeid verplicht niemand om op zondag de winkels open te doen of om op deze dag te winkelen.

Afgelopen weekend heeft een aantal PvdA-ers met tal van Edenaren gesprekken gevoerd over het raadgevend referendum over de winkelsluitingstijden, waar op 10 juni in de hele gemeente Ede gehouden wordt. Opvallend is dat veel mensen denken dat met een JA de winkels open moeten op zondag. Niets is minder waar: bij een JA van de inwoners en de gemeenteraad bepalen winkeliers zelf, samen met hun omgeving, of zij dit inderdaad doen. En de Partij van de Arbeid heeft respect voor elke keuze.

De Partij van de Arbeid fractie in Ede is trots op haar gemeente, waar we allemaal de ruimte hebben om plezierig te wonen, te werken en te recreëren. We zitten dichtbij prachtige natuur zoals De Hoge Veluwe en de prachtige heideterreinen. We hebben het wereldberoemde Kröller Müller Museum binnen onze gemeentegrenzen en ons eigen Cultura waar men passief en actief allerlei culturele activiteiten kan delen. Ede ligt heel centraal en is via de A12 direct verbonden met zowel de Randstad als Duitsland en een nieuw Intercitystation zal de prima bereikbaarheid nog verder versterken.
Een levendig centrum draagt bij aan plezierig wonen. Volgens de PvdA hoort daarbij dat men zeven dagen in de week boodschappen kan doen, een bouwmarkt bezoeken of gewoon gezellig kan shoppen in combinatie met leuke evenementen en een hapje of drankje bij de lokale horeca. Dat alles maakt samen een bruisend Ede, wat een belangrijk speerpunt is voor de PvdA.
Tijdens onze gesprekken in het centrum en bij de bouwmarkten spraken we tot ons genoegen veel bezoekers uit Ede, maar ook uit de andere Edese dorpen en omliggende plaatsen als Renkum, Barneveld, Veenendaal en Apeldoorn. Velen van hen zijn het met ons eens dat winkeliers met een gevarieerd winkelaanbod ook op zondag een belangrijke bijdrage kunnen leveren een aan bruisend centrum.
Let wel: wij respecteren elke winkelier die om welke reden dan ook zijn winkel dicht wil houden op zondag. En we begrijpen heel goed dat de behoefte om op zondag te kunnen winkelen of om de winkels te openen binnen de diverse woonkernen verschilt. Ook is elke zondag alles open misschien teveel gevraagd is en zijn er binnen de gemeentegrenzen verschillen in opvatting over wat men wel of niet wil.
Er zijn op 10 juni verschillende keuzes mogelijk. De gemeenteraad neemt de uitslag heel serieus als zij, nog voor deze zomer, hier een besluit over neemt. Dus: ga vooral stemmen!

Wilt u meer informatie zaterdag  30 mei zij we bij de Albert Heijn XL van 10:00-12:00 en in de referendumwinkel aan de Achterdoelen ( voormalige winkel Bart Smit naast de Gall en Gall) van 10:00-15:00.

en op zaterdag 6 juni zijn we bij de opening van het winkel centrum Parkweide (Kernhem) en in de referendumwinkel aan de Achterdoelen ( voormalige winkel Bart Smit naast de Gall en Gall) van 10:00-15:00.

Plakken 2