Door op 10 maart 2016

Verslag PvdA voorjaarscongres

Op zaterdagochtend, 13 februari, zaten Ria, Harry, Henk en ik vroeg in de trein naar Amersfoort.
Mijn eerste congres sinds ik lid ben van de Partij van de Arbeid en ik was nieuwsgierig naar de gang van zaken en de plannen om de partij democratischer te maken.
Vlakbij het station werden we ontvangen in De Rijtuigenloods. Dé industriële evenementenlocatie in het hart van Nederland. Een indrukwekkende hal, heel mooi gerenoveerd met een sobere uitstraling die recht doet aan het verleden, maar verassend comfortabel qua sanitair en klimaatbeheersing.
Een prachtige locatie voor een congres van een Partij die zijn bestaan ook dankt aan de opkomst van de industrie in Nederland.

Bij binnenkomst bleek de bureaucratie van onze partij direct. Aparte aanmeldlocaties voor afgevaardigden en leden. Afgevaardigden kregen een stemkastje en de rest kreeg een blauwe stemkaart. Vervolgens waren er kraampjes om etensbonnen te kopen en natuurlijk een grote garderobe.
Het digitaal stemmen werd door vrijwilligers geduldig uitgelegd en er waren grote hoeveelheden koffie en thee om wakker te worden en alvast op zoek te gaan naar bekenden.

Vrij snel werden we naar de grote zaal gemaand en namen we redelijk vooraan plaats, vlak achter de partijbonzen uit de 1e en 2e kamer. Na welkomstpraatjes van onder meer een PvdA-wethouder van Amersfoort ging het officiële gedeelte van start. Er werd een aantal nieuwe bestuursleden gekozen en we mochten voor het eerst digitaal stemmen over moties die door leden waren ingediend. Deze dag is besloten het principe van congresafgevaardigden af te schaffen en tijdens het volgende congres kunnen alle leden digitaal over alles meestemmen. Vooraf hadden leden via het digitale ledenplatform al over 31 moties gestemd; 17 daarvan hadden 80% of meer stemmen voor gekregen en deze werden als hamerstuk behandeld. Over de 14 overige werd gestemd tijdens het congres. Daarvan zijn er 5 op verschillende manieren ter plekke toegelicht. Dit waren de moties waarvan de stemverhouding via het vooraf digitaal stemmen dichter bij elkaar lag.

Ook leden die niet aanwezig waren tijdens het congres konden hun stem digitaal uitbrengen via tablet, pc of smartphone. Na aanmelding vooraf konden zij via een link het proces volgen en door in te loggen met een persoonlijke stemcode meestemmen.

Vooraf aan het najaarscongres zal ons afdelingsbestuur een avond beleggen met onze leden waar we aandacht willen schenken aan de mogelijkheid om al in een vroeg stadium mee te stemmen over moties en andere voorstellen. We willen een aantal moties behandelen en uitleggen hoe de stemming in zijn werk gaat. Op deze manier willen we de ledendemocratie binnen onze afdeling zo optimaal mogelijk benutten. Hiertoe zult u te zijner tijd een uitnodiging ontvangen.

De toespraken van Hans Spekman en Lodewijk Asscher waren indrukwekkend met oproepen tot saamhorigheid en solidariteit. Mijn eerste congres was inspirerend en gezellig. Ik herkende me helemaal niet in het negatieve beeld dat ’s avonds bij het 8 uur journaal werd geschetst. Kijk voor toespraken en andere informatie op www.pvda.nl.