Door op 20 december 2013

mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Times New Roman”,”serif”;}

Raadsvragen van Harry van Huijstee over Woonlasten:

De woonlasten in heel Nederland worden voor steeds meer huurders van een sociale huurwoning onbetaalbaar. De uitkomsten van een onderzoek naar woonlasten dat RIGO voor de tweede maal heeft verricht in opdracht van de gemeente Den Bosch en de corporaties uit deze gemeente geven een zorgwekkend beeld. Waar dit in 2010 nog voor 21 procent (het percentage van de inkomsten dat aan wonen wordt besteed) van de huurders het geval was, is dit aandeel in 2013 opgelopen tot 26 procent en naar verwachting gaat dit percentage de komende jaren verder stijgen tot 37 procent in 2018. Vooral huurders uit de lagere en midden inkomensgroepen hebben te hoge woonlasten.

De fractie van de Partij van de Arbeid heeft een aantal vragen m.b.t. de woonlasten in Ede.

1. Is het college het met de PvdA eens dat een goed woonlasten onderzoek van groot belang is voor het volkshuisvesting beleid
  2. Heeft het college inzicht in de woonlasten in Ede, specifiek die van de huurders. Zo nee, is het college bereid om dit inzichtelijk te maken samen met Woonstede?
  3. Is het college bereid dit woonlasten onderzoek te betrekken bij de prestatie afspraken met de Edese wooncorporaties.

Waar ben je naar op zoek?