7 mei 2013

Impressie PvdA congres Leeuwarden op 27-04-2013

Met zijn vieren gingen we naar Leeuwarden. Onze congresafgevaardigde Alet van Leeuwen had het congres goed voorbereid met mede indienen van moties over het Midden Oosten, duurzaamheid bij het van Waarde debat en vooral over het wetsontwerp waarmee illegalen tot criminelen kunnen worden verklaard.

Een PvdA congres is altijd een gebeurtenis op zich. Sfeer, in de gangen netwerkende partijgenoten en een presidium dat ervoor zorgt dat de zeer vele amendementen en moties worden afgedaan. Afdelingen die veel tijd en zorg hebben besteed aan veranderingen worden vaak in enkele ogenblikken weggestemd. Dat wil iedereen anders. Het congres stemde in met een plan waarin voorstellen gebundeld worden zodat er meer ruimte voor debat komt. En het congres stemde in met een andere manier van besluitvorming. Vanaf scherm kunnen leden straks thuis het congres bijwonen en meestemmen op voorstellen. Alle leden doen mee aan de besluitvorming is de idee en dat is leidend voor de Partij.

En toen kwam het strafbaar stellen van illegaliteit: Alles richtte zich op de motie van de afdeling Den Haag die werd toegelicht door Sander Terphuis. Sander werd ondersteund door 7000 handtekeningen op een petitie die eerder door door de Partij circuleerde. Hij gaf in een heel precies en persoonlijk verhaal aan waarom de PvdA hier niet in mee moet gaan. Het congres gaf hem een ovationeel applaus! Fantastisch om daarmee te ervaren dat al die honderden mensen vervuld waren van hetzelfde gevoel: Zo niet omgaan met mensen.

In de verdediging gaf Hans Spekman aan dit punt door de VVD was ingebracht bij het regeerakkoord en dat de PvdA daarmee het kinderpardon terug kreeg en kan werken aan het echt veranderen van het beleid dat de laatste jaren almaar harder en inhumaner werd.

Het congres vond echter dat dit punt uit het regeerakkoord simpel in strijd is met waar de sociaaldemocratie voor staat. De verdediging van het Partijbestuur dat het vorige congres akkoord was gegaan met het regeerakkoord vond geen weerklank. Ook toen was er een motie “Geen mens is illegaal” ingediend en die werd door het Partijbestuur overgenomen. En er lag erg een sfeer dat het congres het regeeraccoord moest slikken of niet deel nemen aan de regering.

En nu knelt dus heftig dat PvdA en VVD op principiële punten echt anders denken. De PvdA wil een streng asielbeleid maar wel met oog voor menselijke waarden. Mensen opsluiten als zware criminelen vindt het congres en vindt de Tweede Kamerfractie gruwelijk. Illegaal verblijf in Nederland als een crimineel feit zien vindt de PvdA fractie gruwelijk. Martijn van Dam beloofde namens de Tweede Kamerfractie het wetsvoorstel zo uit te kleden dat er niets van overblijft dan enkel de symboliek die de VVD kennelijk nodig heeft.

Het congres had er geen zin in en er rolde een golf van verontwaardiging over de zaal toen Diederik Samsom vast hield aan het regeerakkoord onder het motto: Ik heb mijn woord gegeven en daar houd ik mij aan.

Congressen kopen, om met oud minister Vredeling te spreken, geen straaljagers, maar congressen gaan wat mij betreft wel over de basis van de sociaal democratie. Mensen die vechten voor een veilig en beter bestaan worden niet als criminelen weggezet en worden niet in een cel opgesloten. Cohen heeft een strenge maar humane Vreemdelingenwet gemaakt. Daar mag geen lading overheen van door de politiek gesanctioneerd inhumaan handelen door IND of marechaussee.
Dat gaat gewoon te ver en dat principe gedenken heel veel partijgenoten op 4 mei.