PvdA niet voor geheimhouding op alle stukken

29 oktober 2021

Verschillende fracties uit de Edese gemeenteraad hebben op korte termijn een interpellatiedebat aangevraagd, dat zal plaatsvinden op 4 november om 20:00. Het debat moet gaan over de onthullingen van het landelijk dagblad NRC over een onderzoek dat de gemeente Ede in het geheim heeft gedaan naar moskee Al Mouahidin in Ede. Ook pleiten wij met deze  partijen voor maximale transparantie en het openbaar maken van het onderzoeksrapport, desnoods geanonimiseerd.

Maar helaas heeft het college anders besloten en de raad dat gisteren bevestigd, een groot deel van de stukken blijft geheim. wij hebben hier tegen gestemd.

lees hier onze stemverklaring:

Het vertrouwen van de moslim gemeenschap in ons als overheid heeft flink schade opgelopen, vandaar de vele vragen om boven water te krijgen hoe dit kon gebeuren, wat de volgende keer anders moet, maar ook hoe te beginnen schade te herstellen.
Voor de PvdA betekent dat zo niet nog een keer moet, dus laten we beginnen met dat te constateren en de daarbij horen excuses te maken.
Open en transparant dat willen we allemaal graag en dat is hier niet gelukt, het is verstandig om dat nu wel te zijn en dus zoveel mogelijk notities en rapporten te bespreken, met de raad maar zeker ook met de moslim gemeenschap. Verschuilen achter geheimhouding en privacy regels gaat het vertrouwen niet herstellen.
Wij zullen tegen de geheimhouding stemmen.