Warmtebedrijf Ede: het debat

Door Boyce de Jong op 10 april 2024

Circa 20.000 huishoudens in Ede worden verwarmd door Warmtebedrijf Ede. Daarmee is het een belangrijke speler op de Edese energiemarkt. De biomassacentrales in Ede zorgen er op dit moment voor dat alle aangesloten huishoudens via het warmtenet worden verwarmd.

In de gemeenteraad, maar zeker ook bij veel van onze inwoners, zijn er al geruime tijd zorgen over zaken rond het Warmtebedrijf Ede. Zo komen er klachten binnen over stank, roetuitslag, angst voor gezondheidsklachten, zorgen over het milieu, zorgen over de herkomst van alles dat in de biomassacentrales verdwijnt, het naleven van afspraken op het gebied van veiligheid, de angst voor afhankelijkheid van één energieaanbieder en de prijsopbouw als we kijken naar de maandelijkse factuur voor energieverbruik. Ook de fractie PvdA spreekt inwoners die deze klachten/zorgen hebben. PvdA ziet het als haar taak om samen met de gemeenteraad het belang van onze inwoners zo goed mogelijk te vertegenwoordigen in de nieuw op te stellen samenwerkingsovereenkomst.

Politiek debat
Afgelopen week werd er in de raad een motie besproken waarin onder andere werd gesproken over opschorten van de samenwerking met Warmtebedrijf Ede. Concrete aanleiding van deze motie was de grote storing waardoor 2000 Edese huishoudens in de kou kwamen te zitten. Concreet stonden in de motie twee punten:
1. Schort de samenwerking op totdat er duidelijkheid is over de oorzaak van de storing (en eis dat de herkomst van de houtsnippers voor de biomassacentrales per direct voorzien zijn van certificaten).
2. Zorg ervoor dat de gemeenteraad actief wordt betrokken bij het opstellen van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst.
> De fractie PvdA heeft deze motie mede ingediend omdat we een signaal wilden afgeven dat we de zorgen van onze inwoners serieus nemen.

Wat ook gebeurde: op de avond dat deze motie in de raad werd behandeld was inmiddels meer bekend over de oorzaken van de storing waardoor het eerste punt in feite achterhaald was. Ook werd ons duidelijk dat het afdwingen van certificaten juridisch gezien niet kan op basis van de huidige afspraken. Met die kennis konden we het eerste punt van de motie niet meer steunen. We hebben geprobeerd de tekst van de motie aan te laten passen, maar daar was helaas geen ruimte voor.

Vervolgens kwam de fractie VVD met een amendement. Daarmee kun je een tekst van een voorstel (in dit geval de voorliggende motie) aanpassen. Het amendement had twee doelen: punt 1 van de motie eruit halen, en punt 2, het vergroten van de rol van de gemeenteraad richting de nieuw op te stellen samenwerkingsovereenkomst.
> PvdA heeft ervoor gekozen dit amendement te steunen.

Naast de motie en het amendement, waren er nog twee moties. De eerste motie eiste per direct certificering op het hout dat in de biomassacentrale verdwijnt (zie juridische overweging hierboven waarom we deze niet konden steunen). De tweede motie riep de gemeenteraad op om de samenwerking met Warmtebedrijf Ede te schorsen (in feite herstellen van de oorspronkelijke motie, die door het amendement was veranderd).
> PvdA heeft ervoor gekozen om op basis van juridische overwegingen deze twee moties niet te steunen.

Hoe nu verder?
De gemeente gaat met Warmtebedrijf Ede onderhandelen over een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Zeker ook met de wetenschap dat er een nieuwe warmtewet aankomt.

De fractie PvdA heeft met name door het steunen van het amendement ervoor gezorgd dat de gemeenteraad een stevigere positie heeft gekregen. Hierdoor kan de gemeenteraad haar controlerende taak beter uitvoeren. En dat is in het belang van onze inwoners, omdat ook wij echt wel aanvoelen dat onze inwoners verwachten dat we hun positie verbeteren.

De fractie PvdA gaat de komende tijd benutten om te kijken wat de raad nodig heeft om de plannen zo concreet mogelijk te maken zodat de raad meer in control is. Met betrekking tot de kostprijs volgt PvdA de ontwikkelingen nauw. Er zijn financiële regelingen vanuit provincie mogelijk beschikbaar, dus daar vraagt onze fractie aandacht voor. Want we moeten voorkomen dat de opstapeling van kosten ervoor zorgt dat onze inwoners verdrinken door hogere energierekeningen als gevolg van de aansluiting op het warmtenet.

Vragen over dit artikel?
Wij nodigen je van harte uit ons te mailen via [email protected]