Een fijn dorp en leefbare buurt

Een fijn dorp en leefbare buurt

Wat voor Ede willen wij?

Je voelt je thuis in je eigen buurt of dorp. Er zijn goede voorzieningen aanwezig, het is veilig en er is een goede omgang tussen buren. Iedereen is welkom. Kort gezegd omvat leefbaarheid alle aspecten van het leven in wijken: wonen, buiten spelen, (verkeers-) veiligheid, sociale veiligheid, samenleven, de voorzieningen en de zorg. Leefbaarheid is een zaak van overheid, inwoners, ondernemers en instellingen samen.

We zien dat de buurt- en dorpshuizen een belangrijke rol spelen. Vanuit de dorpen is er vaak participatie waarbij het hele dorp betrokken is. Buurthuizen richten zich in hoofdzaak op ‘hun’ buurt of wijk waarbij leeftijdsopbouw, behoefte aan activiteiten en participatie vanuit de wijk kunnen verschillen. Een gemeenschappelijke wens is een behoefte aan eigenaarschap en zeggenschap, dat het buurthuis dan wel het dorpshuis van ‘hen’ is en men ondersteund wordt bij het beheer.

Voor de PvdA Ede betekent dit voor de komende raadsperiode:

Bewoners, al dan niet vertegenwoordigd in een dorpsraad, wijkcomité etc., zijn betrokken bij de ontwikkelingen en uitvoering van plannen voor de openbare ruimte en kunnen de gemeente uitdagen om beperkte taken over te dragen om deze zelf uit te voeren.

Buurt- en dorpshuizen worden door Malkander ondersteund zodat zij een aanbod kunnen bieden dat past bij de (veranderende) wijk. Innovatie zoals door het integreren van functies zorg bij een vergrijzende wijk of welzijnswerk wordt gestimuleerd en besturen krijgen ondersteuning.

Mensen moeten zich in hun wijk en dorp veilig voelen. De wijkagent speelt daarin een belangrijke rol en de buurtpreventieteams zijn belangrijke extra ogen en oren in de wijk.

Elk dorp, elke wijk heeft voldoende natuurlijke ontmoetingsplekken zoals winkelcentra, zorgcentra en buurtcentra. Hier wordt zoveel mogelijk informatie van de wijk gedeeld.

Er komen studieplekken in de wijken. Veel jongeren hebben behoefte aan een rustige studieplek. Bibliotheken en onderwijsinstellingen bieden die plekken, maar zijn vaak op te grote afstand: daarom willen we in elke wijk studieplekken realiseren, bijvoorbeeld in buurthuizen, scholen of kantoorruimtes die na kantoortijden beschikbaar zijn.

Mensen met een beperking en patiëntenorganisaties worden betrokken bij de planontwikkeling zodat toegankelijkheid (een inclusieparagraaf) bij nieuwe initiatieven wordt geborgd.

De openbare ruimte moet er zijn voor iedereen zodat kinderen en volwassenen elkaar als vanzelfsprekend ontmoeten. Dat betekent dat er voldoende speeltuinen, groen, parken en bankjes zijn die uitnodigen om elkaar te ontmoeten.

We beheren onze openbare ruimte vanuit de principes duurzaam, schoon, veilig en aantrekkelijk.

Een leefbare wijk of dorp is verkeersveilig en nodigt uit om te fietsen. Binnen de wijken is 30 km per uur de norm en rond de scholen zijn veilige kind zones.

Een leefbare wijk biedt jongeren in alle leeftijden voldoende voorzieningen. Om hiertoe te komen is naast aandacht voor preventief toezicht ook de inbreng van jeugdboa’s en jongerenwerkers voor wat er ontbreekt aan voorzieningen wezenlijk.