Werken beter belonen

Werken beter belonen

Wat voor Ede willen wij?

Werk is meer dan alleen een inkomen. Werk is de sleutel tot bestaanszekerheid, eigenwaarde, waardering en het kunnen meedoen in de samenleving. Met werk kunnen mensen een zelfstandig bestaan opbouwen en hun talenten ontwikkelen. Werk is meer dan alleen een inkomen maar een inkomen is wel het eerste dat je nodig hebt. Voor de PvdA Ede is werk daarom betaald én goed werk. Daar hoort een fatsoenlijk salaris bij met goede arbeidsvoorwaarden. Als het hebben van een baan even niet lukt, zorgen we dat mensen op een andere manier mee kunnen doen.

Voor iedereen in onze samenleving geldt meedoen naar vermogen op een manier die het beste bij hen past. In Ede zitten bijna 2000 huishoudens in de bijstand. Bijscholing, herscholing of omscholing naar passend werk zijn de sleutels om uit de bijstand te komen. Iedereen verdient kansen om mee te doen.

Voor de PvdA Ede betekent dit voor de komende raadsperiode:

Ede heeft in verhouding tot veel andere plaatsen in Nederland een lage werkloosheid. Er is in Ede wel behoefte aan beschut werk: arbeid door mensen met een beperking onder een normale CAO met het wettelijk minimumloon als basis. Naar verwachting worden de mogelijkheden voor beschut werk, de vroegere sociale werkvoorziening, in de komende jaren uitgebreid. De PvdA wil dat Ede het voortouw neemt in hernieuwde vormen van beschut werk.  Dat kan vorm krijgen in zowel vertrouwde vormen van detachering als werken in een werkplaats.

➤ Van uitkering naar betaald werk blijft een voornaam speerpunt. Begeleiding en zo nodig scholing zijn hierbij onmisbaar. Kansen liggen in nieuwe sectoren zoals food, duurzaamheid en energietransitie. Er is een goede afstemming tussen onderwijs, vakbeweging, werkgevers en overheid zodat we mensen opleiden voor beroepen die veel kansen bieden in de regio Food Valley. We ondersteunen het streven om meer technische mensen op te leiden.

➤ De gemeente heeft als werkgever een voorbeeldfunctie en hanteert een inclusief personeelsbeleid. De PvdA wil verdere terugdringing van flexbanen en schijnconstructies van zelfstandigen. De gemeente vermindert de flexbanen binnen de eigen organisatie en is zeer toegankelijk als stageadres. We hanteren als norm: 1 stageplek op 10 arbeidsplaatsen.

➤ Leven – lang – leren staat landelijk op de agenda. In Ede realiseren we weer een Volksuniversiteit.

➤ De gemeente maakt een apart plan voor toeleiding naar werk van mensen met een migranten achtergrond waaronder statushouders.

➤ In ons lokale inburgeringsbeleid gaan we zo veel mogelijk werken en leren combineren. Mensen leren de taal in de klas en gaandeweg op de werkvloer waarbij 2 uur per week Nederlands op de werkvloer een goede steun in de rug is. Bij inburgering maken we o.a. gebruik van de kennis van Vluchtelingenwerk en Werkkracht.

➤ Mensen die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen hebben vaak minder kans op de arbeidsmarkt, zowel bij het vinden van een baan als bij het werken op het eigen niveau. We investeren daarom in taalbeheersing op verschillende niveaus.

➤ Projecten met kansarme jongeren en werkervaringsplekken worden door de gemeente gestimuleerd en gefaciliteerd.