Inclusie, emancipatie en integratie

Inclusie, emancipatie en integratie

Wat voor Ede willen wij?

Jezelf mogen zijn en je thuis voelen in je eigen buurt. Je eigen talenten kunnen ontdekken en die ontplooien. Accepteren dat niet iedereen hetzelfde is. En het vertrouwen dat iedereen gelijk wordt behandeld met gelijke rechten en kansen. Met elkaar eerlijk kunnen delen in voorspoed en elkaar steunen als het tegenzit. Alleen als we tegenstellingen overbruggen, we ons verplaatsen in de ander en willen investeren in elkaar komt zo’n samenleving dichterbij. Vertrouwen is daarvoor essentieel. Geen onverschilligheid, maar interesse in elkaar. We willen een samenleving waarin iedereen meetelt.

In onze vrije samenleving die door diversiteit en veelkleurigheid gekenmerkt wordt is geen ruimte voor discriminatie en racisme. We kiezen voor een inclusieve samenleving waarin we kunnen omgaan met verschillen en zijn weerbaar in een wereld die steeds sneller verandert. Daarom kijken we naar wat ons bindt in plaats van naar wat ons verdeelt. Het verbinden van groepen, het bundelen van krachten én het delen van risico’s zijn allemaal elementen die zorgen voor een fijnere samenleving.

We kiezen voor een samenleving waar iedereen zichzelf kan zijn en het niet uitmaakt wat je geslacht, geaardheid of geloof is. Een samenleving waarin je ongeacht of je vrouw, gekleurd, hetero, homo, trans of queer bent gelijk wordt behandeld. En een samenleving waar iedereen zijn stem kan laten horen en de vrijheid van meningsuiting vanzelfsprekend is. De PvdA staat pal voor de vrijheid van godsdienst en we erkennen de vrijheid van mensen die afscheid nemen van hun geloof. De PvdA streeft naar emancipatie en gelijkwaardigheid. We zijn nieuwsgierig naar de ander en stellen onszelf elke keer de vraag: hoe is het om jou te zijn?

Voor de PvdA Ede betekent dit voor de komende raadsperiode:

➤ We komen op voor de rechten van iedereen. Gelijkheid en vrijheid zijn de basis voor de rechtstaat en onze samenleving. De PvdA staat naast individuen en minderheden die zich uitspreken tegen discriminatie, uitsluiting en racisme. Binnen de grenzen van onze rechtsstaat moet er voor iedereen ruimte zijn om zijn of haar mening zonder bedreigingen of verdere uitsluiting te uiten.

➤ We staan voor een inclusieve samenleving, waar iedereen meedoet naar vermogen.

➤ We zijn een actieve regenbooggemeente waar LHBTI-ers zich veilig en thuis voelen.

➤ De medewerkers van de gemeente Ede en de Raadsleden volgen een cursus: omgaan met vooringenomenheid.

➤ Emancipatie is voor ons meer dan elke groep die afzonderlijk voor de eigen maatschappelijke positie opkomt. Je hebt solidariteit met en tussen groepen nodig in het aanpakken van discriminatie en het bevorderen van emancipatie.

➤ We erkennen dat er ook binnen de overheid institutioneel verankerde vormen van discriminatie voorkomen. Personeelsbestanden zijn zelden een afspiegeling van de bevolking. Daarom voert onze gemeente een actief diversiteitsbeleid voor de eigen organisatie en past dit diversiteitsbeleid als voorwaarde toe in bijvoorbeeld het subsidie- en inkoopbeleid.