Wat voor Ede willen wij?

Ieder kind verdient een fijne jeugd, een veilig thuis, dagopvang en een goede school. Op school maak je vrienden, word je uitgedaagd om te ontdekken wie je bent en word je in staat gesteld om je dromen waar te maken. Onze scholen zijn de plek waar heel veel kinderen met veel plezier naar toe gaan en iedere dag iets nieuws leren. De wijk waarin je woont, je achtergrond of wie je ouders zijn, mogen niet bepalend zijn voor wie je later wordt.

Kinderen en jongeren leven in een tijd met veel onzekerheden zoals klimaatverandering, COVID 19 en soms armoede. Ook in Ede leven ongeveer 1400 kinderen in armoede en kansenongelijkheid neemt toe. De PvdA wil dat iedereen een eerlijke kans krijgt en we doen er in de gemeente Ede alles aan om leerachterstanden en laaggeletterdheid tegen te gaan.

Voor de PvdA Ede betekent dit voor de komende raadsperiode:

➤ We willen voorkomen dat peuters en kleuters uit kwetsbare gezinnen met een achterstand aan hun schoolcarrière beginnen. Daarom investeren we in het aanbieden van voor-en vroegschoolse educatie.

➤ Kinderen gaan bij voorkeur in de eigen buurt naar school; gemengde scholen dragen bij aan een gezonde wijk.

➤ De gemeente is verantwoordelijk voor de schoolgebouwen in het onderwijs. Er wordt een nieuw huisvestingsplan gemaakt om de tekortkomingen in duurzaamheid en binnenklimaat te verbeteren inclusief de financieringsbehoefte.

➤ We stimuleren ouders dat hun kind lopend of met de fiets naar school gaat. De omgeving van de school is hiervoor veilig ingericht.

➤ Gemeente en scholen moeten elkaar meer opzoeken. Elk jaar minstens 1x ambtelijk fysiek contact met elke school.

➤ Lezen is een belangrijk onderdeel voor de brede ontwikkeling van kinderen en dit staat onder druk. De gemeente gaat scholen ondersteunen om het lezen meer te stimuleren en te faciliteren!

➤ Bewegen is niet meer vanzelfsprekend, overgewicht bij jonge kinderen neemt toe. Er komen extra gym uren door meer inzet van vakleerkrachten zoals de inzet van lesbevoegde Mbo’ers via Sportservice en financiering vanuit de NPO (Nationaal Programma Onderwijs) gelden.

➤ De gemeente organiseert en faciliteert activiteiten voor ontmoeting tussen de verschillende scholen: bijv. schoololympiade, bezoeken aan het openluchttheater, culturele projecten enz. Laat kinderen bijv. nadenken over hoe Ede er in 2050 uit ziet en zet scholen daarvoor bij elkaar aan tafel.