Wat voor Ede willen wij?

Sport is passie en nog heel veel meer. Elke week staan veel vrijwilligers van verenigingen voor dag en dauw op om het beoefenen van hun sport mogelijk te maken. Daarmee leveren ze een onmisbare bijdrage voor het vitaal en krachtig houden van onze lokale samenleving. Wie sport en lid is van de sportclub, is vaak gezonder en heeft een breder sociaal netwerk dan iemand die geen lid is van een sportvereniging. We koesteren onze vrijwilligers en verenigingen en zien sport als een publieke voorziening.

We onderschrijven de vijf doelen van het Sportakkoord Ede àZie sportservice-ede.nl/sportakkoord/

Voor de PvdA Ede betekent dit voor de komende raadsperiode:

➤ Goede sportaccommodaties zijn noodzakelijk, onze accommodaties worden goed onderhouden en zijn veilig. Waar mogelijk verduurzamen we of helpen we sportverenigingen hierbij.

➤ De gemeente bevordert dat sport en bewegen vooral wordt aangeboden via vitale sportverenigingen omdat daar accenten worden gelegd op continuïteit, structuur, kwaliteit, ontmoeten, verbinden en gezonde leefstijl.

➤ Steeds vaker wordt sport beoefend in de publieke ruimte. Wij streven naar het gezamenlijk gebruik van voorzieningen en bij de inrichting en ontwikkeling van de buitenruimte houden we nadrukkelijk rekening met bewegen.

➤ Sport en bewegen begint al op vroege leeftijd. Daarvoor zijn er in elke woonwijk voldoende speelplekken.

➤ Wij blijven de deelname van kinderen en volwassenen aan sport bevorderen en zullen dit financieel ondersteunen voor een inkomen onder 150% van het sociaal minimum.

➤ Elk kind tussen de 6 tot 12 jaar moet een A en B-zwemdiploma kunnen halen. De regeling tegemoetkoming diplomazwemmen wordt behouden. We willen dat nieuwkomers hierop aangesloten kunnen worden.

➤ We stimuleren de realisering van een Sportolympiade ook voor jongeren tussen 12 en 16 jaar.

➤ In samenhang met de sociale wijkteams en Sportservice Ede wordt een programma ontwikkeld gericht op ouderen en blijven bewegen.

➤ Wij bevorderen actieve sportbeoefening voor mensen met een beperking en maken gebruik van de kennis van de Koplopers Inclusie Ede.

➤ Wij ondersteunen besturen van sportverenigingen in het vinden en begeleiden van vrijwilligers en de samenwerking met andere verenigingen.

➤ Wij stimuleren het gebruik van voorzieningen door deze te delen en multifunctioneel te maken. Denk bijvoorbeeld aan een gymzaal waar ‘s avonds ouderen kunnen sporten.