31 januari 2019

Raadsvragen: Energiebesparing openbare ruimte

Schriftelijke vragen PvdA Ede aan het college, ingevolge artikel 43 van het reglement van orde van de gemeenteraad van Ede

Datum: 30 januari 2019

Onderwerp: Energiebesparing in de openbare ruimte

In het blad binnenlands bestuur d.d. 22 januari jongstleden staat een artikel over de besparingen op energie. Hierin staat dat door het aanpakken van de openbare verlichting door vervanging van reguliere lampen door LED, het toepassen van slimme sensoren en lichtsystemen een besparing van 50-70% gehaald kan worden.
PvdA Ede is van mening dat de gemeente Ede een voorbeeldfunctie richting burgers heeft als het gaat om klimaatdoelstellingen en de energietransitie. LED-verlichting is zichtbaar voor de inwoners en geeft vaak een beter gevoel van veiligheid.
Ede had ooit – naar de PvdA begrijpt- een primeur als het gaat om toepassen van de eerste LED lampen in de openbare straatverlichting en inmiddels zou in Ede bij vervanging en nieuwbouw LED al de standaard zijn.

Omdat de energiebesparingsopgave de komende jaren enorm is heeft PvdA Ede de volgende vragen aan het college:

– kan het college aangeven hoeveel procent van onze openbare verlichting inmiddels door energie zuinige LED verlichting is vervangen?

– wat is de planning voor vervangen van het resterende deel van de openbare verlichting en hoe dit kan bijdragen aan onze doelstellingen (% of absolute reductie)?

– Gebruiken we in Ede al slimme sensoren waar het kan, om nog efficiënter om te gaan met energie, bijvoorbeeld op fietspaden en in het buitengebied? En zo niet, wanneer gaan we dat doen?

-Gebruikt de gemeente in onze natuur- en groen gebieden, die een groot deel uitmaken van onze mooie gemeente, al gekleurde led lampen die de natuur minder verstoren zoals b.v. op Ameland?

Ik verzoek u deze vragen binnen de gestelde termijn van 30 dagen te beantwoorden.

Namens de PvdA Ede
Raadslid Harry van Huijstee/Fractievolger Karin Bijl