2 november 2023

Inspirerende lezing en debat-avond over bestaanszekerheid en armoedebeleid

Dinsdagavond 31 oktober organiseerden de PvdA en GroenLinks een mooie bijeenkomst over een van de belangrijkste onderwerpen in de huidige samenleving: ‘Bestaanszekerheid’ en armoede in brede zin en de effecten en gevolgen die dit met zich meebrengt.

Wethouder Karin Bijl toonde in de inleiding haar passie en inzet om dit probleem in de gemeente Ede in de kern aan te pakken en de effecten van armoede zo veel mogelijk te verzachten. Ze gaf wel aan dat het vinden en bereiken van de betreffende gezinnen niet altijd eenvoudig is.

Speciaal uit Tilburg kwam Ralf Embrechts, medeoprichter van de Quiet organisatie die armoede verzacht en mensen versterkt. Een indrukwekkend betoog over de problemen van miljoenen Nederlanders om de eindjes aan elkaar te knopen en de negatieve effecten die hier het gevolg van zijn. Stress, gezondheidsklachten, eenzaamheid, schaamte en ga zo maar door. Zijn wervelende en soms confronterende presentatie evenals zijn dialoog met de zaal waren zeer inspirerend.

Onder de deelnemers aan deze bijeenkomst in het Erica Theater waren GroenLinksers en PvdA’ers uit de gemeenten Ede, Veenendaal, Rhenen, Renkum en Wageningen die in de pauze gebroederlijk op de foto gingen en daarmee formeel de gezamenlijke verkiezingscampagne de aftrap gaven.

Het aansluitende debat werd geleid door de Edese Fractievoorzitters Ellen Out en Boyce de Jong waarbij veel goede en praktische suggesties werden opgehaald die toepasbaar zijn op gemeentelijk niveau. Ook duurzaamheid en het isoleren van oude en tochtige woningen werd als oorzaak van een armoedeval benoemd. “Als je alleen denkt aan het eind van de maand, denk je niet aan het eind van de wereld”.

Gespreksleider Henk Buikema vond het een mooie avond die zeker opvolging verdient en gaf aan dat er zeker meerdere politieke thema-avonden van dit kaliber georganiseerd gaan worden.