Het lijkt wel of dit college klaar is met regeren en de rit alleen nog uitzit.

24 juni 2021

Ons Raadslid Harry van Huijstee kan 24 juni 2021 niet bij de behandeling van de perspectiefnota zijn vanwege quarantaine door corona test. lees hier zijn bijdrage:

Algemene beschouwing PvdA Ede 24 juni 2021

“Durf en vertrouwen”, “Ede moet Bruisen”, “Bouwen, bouwen, bouwen”: zomaar wat slogans van de PvdA uit het verleden die ook nu nog van toepassing zijn.

Dit is een tijd waarin we in een lange Corona crisis zitten en het risico is daarin te blijven steken en zo onbedoeld de crisis langer en erger te maken. De crisis treft ons allen, maar in het bijzonder onze inwoners die het aflopen jaar hun baan of bedrijf zijn kwijt geraakt. Vaak onzichtbaar omdat er een vangnet van familie of partner is, bij hen doet de crisis extra pijn. Nu lossen we in Ede de crisis niet op, maar we kunnen wel zorgen dat we ons steentje bijdragen aan de oplossing ervan.

Daarvoor is durf nodig:

-Durf – om te investeren in mensen en in verandering
-Durf – om te investeren in de toekomst, in woningen en in duurzaamheid.
-Durf – om te investeren in jeugd

De voorliggende perspectief nota is best een mager stuk: Dat leest goed weg, maar heel veel nieuw beleid vinden we er niet in. Kijk bijvoorbeeld naar de programma’s over het sociaal domein of ruimtelijke ontwikkeling (2,3 en 5 voor de liefhebber). Het lijkt wel of dit college klaar is met regeren en de rit alleen nog uitzit. Dat vindt de PvdA jammer. Juist nu zijn er nieuwe plannen nodig om Ede beter te maken.

Ik zal een paar onderwerpen die voor de PvdA belangrijk zijn wat nader toelichten

Goed Wonen in Ede

Om de doelstellingen voor nieuwe woningen te behalen, moet er wel wat gebeuren. Het woning tekort is groot en loopt alleen maar op, met als gevolg: Geen betaalbare starterswoningen en geen woningen voor ouderen om naar door te stromen. Dat heeft gevolgen onze kinderen en kleinkinderen. Zij kunnen straks niet meer in hun eigen dorp wonen. Dat is wat de PvdA betreft ongewenst. Er zal in een hoger tempo moeten worden bijgebouwd dan nu het geval is, maar zonder nieuwe plannen daarvoor verandert er niet veel. Ook wordt de al lage streefwaarde van 22% aan sociale huurwoningen niet behaald. Graag een reflectie van de wethouder wonen hierop.

Goed Werken in Ede

Onze werkloosheid is nu nog laag in Ede, maar dat is voor deel schijn. Rijksregelingen houden personeel nu nog in dienst, en anderen hebben partners die werken en verschijnen daardoor niet in onze cijfers. Daarom is het belangrijk om juist nu te investeren in Werkkracht. Om verrassingen te voorkomen, moeten we goed voorbereid zijn op meer mensen aan het werk te helpen. De huidige lage werkloosheid zou als een kans moeten worden gezien. Dit is het moment om groepen die het nodig hebben, die extra aandacht te geven. Alleen dan kunnen we zeggen “iedereen doet mee”.

Sociale cohesie voor iedereen in Ede

Voor de leefbaarheid van onze wijken is een goed functionerend buurthuis onmisbaar, en juist daarover lezen we weinig in de herstelagenda of perspectief nota. De PvdA ziet graag dat de positie van onze buurthuizen verder wordt versterkt. Om dat te bereiken lijkt het ons verstandig om middelen vrij te maken voor een vaste beheerder in elk buurthuis?

Wat betreft verbeteren van de sociale cohesie noem ik de wijk Veldhuizen als voorbeeld. Projecten als “Buurtvaders” en “Kansrijk” worden nu vanuit veiligheid geïnitieerd. Mooie projecten, maar zou het niet beter zijn om vanuit “sociaal perspectief” te investeren in onze wijken en aandacht te geven aan onze jeugd en wijken?
Wat PvdA betreft moet er worden gekeken naar de sociale aspecten. Vervolgens moet er worden gekeken naar de problematiek erachter. En deze moet worden aangepakt, in plaats van symptoombestrijding vanuit de portefeuille “veiligheid”.  Kortom: investeer in meer jongerenwerk.
De scholen zijn weer open, maar het afgelopen jaar, Corona-jaar, heeft een aantal zaken duidelijk gemaakt. Zo is er niet zoveel te doen voor de jeugd in onze wijken. Extra aandacht voor jongerenwerk zou een mooie investering zijn om nu te doen. Ook stage plekken, die al moeilijk te vinden waren voor Corona, zijn nog lastiger te vinden. De gemeente moet hierin investeren, jongeren ondersteunen bij het vinden van een stage plek zodat ze hun opleiding af kunnen maken.

Omdat iedereen een kans verdient om volwaardig mee te kunnen doen, vraag ik ook aandacht voor de voedselbank. Dat Ede een voedselbank nodig heeft, is eigenlijk iets om je als gemeente voor te schamen. Maar zolang die nodig is, vervult die een primaire levensbehoefte. Is het College het met PvdA eens dat we de Voedselbank Ede structureel moeten ondersteunen? Op die manier zorgen we ervoor dat vrijwilligers zich kunnen richten op hen kerntaak in plaats van voortduren met fondsenwerving bezig te zijn om het voortbestaan te kunnen borgen.

Duurzaamheid

Alle plannen voor duurzaamheid, biodiversiteit en klimaat die in het programma “Impuls voor Ede” zitten, lopen af en moeten nu gaan landen in de reguliere begroting. Maar helaas zien we geen extra middelen in de reguliere begroting om dat ook werkelijk te gaan doen. Als de problemen daadwerkelijk binnen de begroting dienen te worden opgelost, dan betekent dat, dat we andere zaken niet meer gaan doen, en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Graag een toelichting van de wethouder hoe dit opgelost gaat worden.

Een andere zorg hierbij is de betaalbaarheid van duurzaamheid voor onze burgers, niet iedereen heeft geld om te investeren in zonnepanelen of isolatie en kan van het gas af. Simpelweg omdat verduurzamen een hele dure operatie kan zijn. Energiearmoede is een groot probleem. Ondersteuning hiervan bij onze inwoners (waar nodig) is dan ook noodzakelijk.

Al met al komt er veel op de gemeente af nu we zicht hebben op Ede na Corona de komende jaren. Om te zorgen dat dit alles in goede banen geleid wordt, is behalve de durf, waar ik mee begon, ook vertrouwen nodig.

– Vertrouwen in onze burgers
– Vertrouwen in de professionals die de zorg leveren
– Vertrouwen in participatie en solidariteit