10 juni 2023

Fractievolger Tara Lak onder de indruk van de resultaten Vluchtelingenwerk Ede

Tijdens het werkbezoek met een kleine delegatie van PvdA Ede aan Vluchtelingenwerk was fractielid Tara Lak zeer positief over de verbeterde snelheid en kwaliteit van de inburgering van vluchtelingen en asielzoekers in de gemeente Ede. Uit eigen ervaring weet Tara die als klein kind de oorlog in Irak ontvluchtte, hoe funest de lange procedures en trage inburgering zijn voor mensen die huis en haard zijn ontvlucht en graag in de maatschappij willen meedraaien.

Het team van Greetje Appelman, Arine Spierenburg en Marjolein van den Elst heeft de organisatie goed op orde. Met 90 vrijwilligers begeleiden zij jaarlijks honderden statushouders en hun kinderen bij de inburgering waarbij taallessen erg belangrijk zijn maar ook de juridische begeleiding, het leren met geld om te gaan en gewoon de maatschappelijke begeleiding om de Nederlandse cultuur te leren begrijpen.

In de gemeente Ede vindt de eerste opvang plaats op drie locaties: de Galvanistraat, Harskamp en inmiddels Deelen. Het inburgeringstraject duurt in principe maximaal 3 jaar en ieder gezin heeft een vaste begeleider die vaak ook ‘taalmaatje’ is. Het begeleiden naar werk is ook een belangrijk aspect wat de inburgering in de samenleving sterk bevordert. Gelukkig heeft inmiddels 85% van de Oekraïners een baan wat de zelfstandigheid en de zin van hun bestaan enorm verhoogt. Het zou mooi zijn als ook andere vluchtelingen zouden mogen werken.

Vluchtelingen zijn huis en haard ontvlucht vanwege oorlog, politiek geweld, hun seksuele geaardheid, afkomst of religie. Vluchtelingenwerk en PvdA Ede zetten zich in voor een rechtvaardige behandeling van deze mensen, die in een kwetsbare positie verkeren. Dit kan niet zonder uw vrijwillige hulp. Vluchtelingenwerk zoekt taalcoaches, begeleiders (maatschappelijk, juridisch), voorlichters enz. enz. Meldt u aan via: Ede | Vluchtelingenwerk.nl