17 januari 2021

Hoe staat het met de integratie van statushouders in Ede?

Bij deze de bijdrage van de fractie als reactie op het rapport van de rekenkamercommissie “Een onderzoek naar de integratie van statushouders in Ede” tijdens de PDE op 10 december.

Voorzitter,

Afrikaanse gezegde : De mensen die je ontmoet in een land, bepalen je toekomst.

Vluchtelingen zijn even divers als iedereen in hun potentiële kapitaal, hun historische achtergrond en vooral ook in de portie geluk die op hun pad komt om dat kapitaal te verwezenlijken. Wat zou het scenario kunnen zijn om vluchtelingen zodanig te faciliteren dat ze het beste uit hun menselijke kapitaal kunnen halen?

Edese statushouders zijn min of meer aan hun lot overgelaten nadat onze gemeente haar wettelijke opgelegde verantwoordelijkheid neemt, in dit geval zorgen voor een woning. Dan is de taak volbracht. Daarna wordt er de nadruk gelegd op werk (zo snel mogelijk uit de bijstand), hierin halen we geen duurzame successen.

Wij vragen het college om integraal te kijken naar de behoeftes van de statushouder, meer aandacht aan hun situatie en maatwerk kunnen leveren.

Om te komen tot duurzame arbeidsintegratie en participatie van statushouders is niet alleen aandacht nodig voor het voortraject, zoals inburgering en arbeidstoeleiding. Ook binnen de organisatie als werkkracht is veelal extra ondersteuning nodig, gedurende langere tijd. Scholing, zorg en benutten van de ervaringen die zij al gedaan hebben.

Uit SER 10 lessen heb ik er 2 genoteerd en gelijk ook het verzoek aan het college om die mee te nemen.

1- Erken dat de integratie van statushouders met een zeer laag opleidingsniveau training en ondersteuning voor een langere periode nodig is
2- Registreer en beoordeel de buitenlandse kwalificaties, werkervaring en vaardigen van de statushouders.

Wij vragen het college om deze twee punten mee te nemen in de uitwerking van het aanbevelingen van RKC

Een statushouder die graag wil inburgeren, heeft een gezin, daarnaast een uitkering en wordt meteen bij toekenning van een woning opgezadeld met een schuld. Ongeveer 5k van de gemeente om zijn woning in ter richten en 10k om inburgeringscursus te volgen. Ik kan me voorstellen dat een statushouder veel aan zijn hoofd heeft. Vreemde land, armoede en schulden zorgen vaak voor falen om in te burgeren.

Wij zijn ook blij met de brief van de COG over de samenwerking, hoewel wij kanttekening plaatsen in de zin van er integrale samenwerking nodig is, denk aan zelforganisaties en vrijwilligers die veel contacten hebben met statushouders,

Is het college bereid om de pilot zoals omschrijven in de COG brief over te nemen?

Partij van de Arbeid kan zich helemaal vinden in de RKC raport over de status integratie statushouders.