Door op 8 oktober 2013

Debat Otwin van Dijk(PvdA) en Bas van ’t Wout (VVD)

Normal

false

NL
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Times New Roman”,”serif”;}

PvdA Ede in samenwerking met VVD Ede:

SAMEN IN VERWEER TEGEN MISVATTINGEN EN ANGSTAANJAGERS:

Dat PvdA en VVD landelijk samen optrekken… daaraan zijn we nu wel gewend. Het was toeval dat de Edese PvdA en VVD hun zorgwoordvoerders in de Tweede Kamer hadden uitgenodigd om op dezelfde dag naar Ede te komen. Van dat toeval gebruik maken bleek een goed idee. Het resultaat was een raadszaal vol met leden van VVD en PvdA, belangstellende kiezers en vertegenwoordigers van diverse maatschappelijke organisaties.

Wie een heftig debat verwacht had tussen politieke tegenstanders kwam bedrogen uit. De PvdA-er Otwin van Dijk en de VVD-er Bas van ’t Wout schetsten in hun duo-presentatie bevlogen een helder beeld van de veranderingen in de zorg die door nieuwe wetgeving op ons afkomen en gaven aan waarom die veranderingen noodzakelijk zijn. Otwin van Dijk benadrukte dat als er niet ingegrepen wordt het huidige zorgsysteem zal ontsporen wegens onbetaalbare kostenstijgingen, maar vooral ook wegens te ver doorgeschoten bureaucratisering, te veel duur papierwerk dat handen bij de bedden weghaalt. Daar zijn de zwaksten, de meest kwetsbaren dan de dupe van. Zorg is straks de verantwoordelijkheid van de gemeenten. Dat betekent dichterbij de burger en de lokale politiek die op de kwaliteit ervan aangesproken kan worden. Bas van ’t Wout bezocht tijdens zijn werkbezoek aan Ede Bethanië en het Sociale Wijkteam Veldhuizen. Daar had hij ervaren dat veel al in de praktijk wordt toegepast. Dat bevestigde hem in zijn overtuiging dat zorg beter kan. “Nederland is een beschaafd land”, zei hij. “Wij laten niemand uit de boot vallen. Wij hebben de beste zorg van de wereld, maar ook de duurste. De duurste kunnen we niet volhouden, maar het moet wel de beste blijven.”

In het gesprek met de aanwezigen, dat volgde op de presentatie, werden misvattingen en misverstanden bestreden. Het zijn niet alleen VVD en PvdA die de zorg willen hervormen. Behalve PVV en SP hebben alle andere partijen zorghervorming in hun programma staan. Bas van ’t Wout merkte op boos te zijn op PVV en SP die een vals beeld schetsen van rampzalige veranderingen in de zorg en daardoor mensen overbodige angst aanjagen. Het is ingewikkeld en ook media zijn niet altijd zorgvuldig in hun berichtgeving. De koopkrachtplaatjes van het NIBUD zijn altijd voor gemiddelden en niet voor alle individuen gelijk en vaak niet compleet. Niet meetbare effecten zoals die van maatwerk worden niet meegenomen.

De twee parlementariërs waren het zo met elkaar eens dat sommige aanwezigen wat achterdochtig werden en vroegen naar de meningsverschillen. Ook daarover waren ze het eens: de overeenkomsten zijn belangrijker dan de verschillen. “Verschillen tussen VVD en PvdA zullen lokaal blijken,” zei Otwin van Dijk. “Bij voorbeeld uit de manier van aanbesteden / inkopen van de zorg”. Hij waarschuwde voor de aanbestedingsterreur, die al veel kwaad heeft aangericht. Ook over de balans tussen wat burgers zelf kunnen en over wanneer de overheid moet ingrijpen of ondersteunen, zullen wel meningsverschillen ontstaan. “Maar de lokale overheid moet doen wat er gedaan moet worden en daar zullen we bovenop zitten,” besloot hij.