5 augustus 2013

PvdA op zoek naar lokale democratie

Samen met de advertentie plaatste de Edese Post op woensdag 24 juli 2013 onderstaand gesprek met Harry van Huijstee over het waarom van de advertentie:

Normal

mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}

PVDA EDE OP ZOEK NAAR LOKALE DEMOCRATIE

Alle Nederlandse politieke partijen zeggen democratisch te zijn en benadrukken daarna de verschillen. Zo heb je christendemocraten, liberale democraten en sociaaldemocraten. De PvdA vormt de groepering sociaaldemocraten. Dat sociaal begrijpen we wel, maar wat bedoelen PvdA-ers met democratie?

We praten erover met Harry van Huijstee, voorzitter van de PvdA-fractie in de gemeenteraad van Ede, naar aanleiding van een vandaag verschenen advertentie van de PvdA waarin PvdA-kiezers worden opgeroepen mee te doen aan de lokale verkiezingscampagne en wellicht zelfs om zich kandidaat te stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Harry van Huijstee is er duidelijk in:

“Dat sociale is inderdaad wel bekend.  Decennia later herinneren kiezers zich nog motto’s als ‘Sterkste schouders, zwaarste lasten’ en ‘Eerlijker verdeling van kennis, macht en inkomen.’ Een recenter motto is ‘Sterk en Sociaal’. Met sterk bedoelen we economisch sterk om sociaal te kunnen betalen.  Het begrip democratie ligt wat lastiger. Nog steeds horen we dat politici zich maar één keer in de vier jaar laten zien: vlak voor de verkiezingen. Dat ondanks het feit dat we in die vier jaar steeds weer te zien zijn en aanspreekbaar zijn: op straat, in de wijken, op bijeenkomsten van burgers, on overleg met allerlei organisaties. Wel is het zo dat de burger maar één keer in de vier kaar de kans heeft zijn vertegenwoordigers te kiezen.  Ook is het zo dat de kandidaten worden aangewezen door de leden van politieke partijen. En dat terwijl het toch de kiezer is die bepaalt hoeveel van die kandidaten echt lid van bijvoorbeeld een gemeenteraad worden. Wij willen graag dat de kiezer zijn betrokkenheid niet één maal in de vier jaar toont, maar daar vaker kansen voor krijgt. Dat hoort volgens ons ook tot democratie.”

Blijft natuurlijk de vraag hoe dat georganiseerd kan worden. Daar heeft Van Huijstee ook antwoord op. “Actieve burgers hebben al heel veel kansen de politiek en de politici te beïnvloeden. Participatie noemen we dat. De gemeente werkt daar hard aan. Als politieke partij willen wij niet alleen PvdA –leden invloed geven, maar ook de PvdA-kiezers, de kiezers die ook een sterkere en socialere samenleving willen en bereid zijn zich daarvoor in te spannen. Die vragen we om met ons mee te doen.