30 oktober 2020

Ede moet meer zelf doen, de regie pakken en meer bouwen

Een citaat uit de bijdrage van Harry van Huijstee bij de algemene beschouwingen gisteravond. PvdA Ede zet in op de hoofdthema’s woningbouw, duurzaamheid en zorg. Maar ook mondkapjes voor iedereen en uitstel van de sluiting van brandweerpost de Stadspoort. Er was veel discussie over of je in deze tijd een reserve voor co-financiering van 7,5 miljoen moet instellen, daar horen we in de tweede termijn over twee weken vast meer over. Lees hieronder de volledige bijdrage.

Algemene beschouwing PvdA Ede / Bijdrage Programmabegroting 29 oktober 2020

We leven in een rare tijd, vol onduidelijkheid, onzekerheid en tegenstrijdigheid.

Corona houdt de wereld, Nederland en ook Ede in zijn greep. De ziekte grijpt om zich heen en is moeilijk onder controle te krijgen. Mensen zijn de maatregelen zat en twijfelen soms over genomen beslissingen. De onzekerheid over hoe lang het allemaal nog gaat duren helpt niet om de moed in te houden en toch is het nodig contacten te beperken om de ziekte onder controle te krijgen.

Tegelijkertijd laat de landelijke overheid al jaren meer over aan de gemeenten zelf. En terecht Die weten beter welke hulp de eigen inwoners nodig hebben.

Ook Ede heeft die verantwoording gekregen.

Maar juist in deze tijd van corona duurt het lang voordat Ede zelf weer de regie neemt. Er wordt veel te weinig discussie gevoerd over maatregelen die wij in Ede kunnen nemen om gezond te blijven. Ja, we luisteren wel weer naar Den Haag of de veiligheidsregio. Maar we kunnen meer en beter!

Het klopt dat we nog niet alles weten over corona. Maar we weten wel dat mensen elkaar besmetten. En we weten ook dat het ontzettend moeilijk is om mensen afstand te laten houden van elkaar. Maar alle beetjes helpen.

Waarom nemen het plan van de ChristenUnie niet over en delen gratis mondkapjes uit? We moeten zo gezond mogelijk blijven, en verse groenten en vers fruit helpen ons daarbij. We gaan dus regelmatig naar een supermarkt om dat te kopen. Zorg ervoor dat er genoeg mondkapjes bij de ingang van de supermarkten liggen. Ook onze buren doen dit al. Arnhem en Veenendaal delen ook al mondkapjes uit. Laten we hierbij aansluiten en het beter doen dan tot nu toe.

We weten zeker dat de gevolgen van corona enorm zullen zijn.

Het buurtcentrum blijft dicht en verenigingen en clubs blijven dicht. Ook omdat heel veel mensen thuis blijven werken, zien we minder mensen ‘in het echt’. Fijn om een corona besmetting helpen te voorkomen, maar we worden wel eenzamer zo.

Buurthuizen en verenigingen zullen dit jaar minder verdienen en dat zal gevolgen hebben voor de toekomst. Het laatste wat we willen is dat er straks geen buurthuizen of clubs meer zijn als corona achter de rug is. We kunnen nu meer hulp bieden om straks weer samen aan een hobby of sport te kunnen.

We hebben ook allemaal al gemerkt dat veel bedrijven problemen hebben door corona. De werkloosheid is al toegenomen, en zal alleen nog maar verder toenemen. Tot er een vaccin ontwikkeld is. Dan is het wel heel raar dat er in de programmabegroting een besparing voor Werkkracht in de planning staat. Werkkracht gaat meer moeten doen en zou juist méér moeten krijgen! We willen werklozen straks zo snel mogelijk weer aan een baan helpen. Ook hier geldt weer dat we beter kunnen.

Dit jaar zijn er minder uitgaven zijn geweest. Of dat nu komt door corona, er zijn een hoop dingen afgelast, of door extra geld van het rijkm , we houden geld over. Geld overhouden is altijd fijn, maar we kunnen beter dan een reservepotje voor cofinanciering van 7,5 miljoen te maken. We weten nog niet eens wat we gaan co financieren, maar wel dat dat we buurthuizen, clubs, verenigingen, burgers en ondernemers willen ondersteunen.

Het mes kan aan twee kanten snijden.

Zo heeft het college nog steeds te weinig ambitie als het om het aantal nieuw te bouwen woningen gaat. Het is al jaren bekend dat we in Ede te weinig woningen bouwen. De nood is zo hoog, dat er zelfs mensen zijn die in het bos slapen. Juist nu zou Ede nieuwe woningen moeten bouwen. Niet alleen om de wachtlijst weg te werken, maar bedenk eens wat dit voor de werkgelegenheid doet. Ede, neem de verantwoording en bouw nu genoeg sociale huur en goedkopere koopwoningen. Niet alleen Woonstede, maar juist ook als gemeente zelf. Het is hard nodig.
We zouden ons kapot moeten schamen dat er mensen in het bos slapen, terwijl we gewoon een potje van 7,5 miljoen euro in reserve hebben.

En als we dan toch aan het bouwen zijn, plan dan ook direct verder. We kunnen als Ede bedenken dat het moeilijk wordt om de klimaatdoelstellingen te gaan halen. We kunnen beter doen dan niks te realiseren. Er staat nog geen extra windmolen, en er kunnen nog veel meer zonnecellen, op daken of in een veld.  Op dan=ken gebeurt al boven verwachting maak daar nog meer werk van zorg dat alle daken vol komen te liggen. Ook het isoleren van huizen kan beter.  Stimuleer inwoners om bestaande woningen te isoleren. Dit is niet alleen goed voor het klimaat, maar ook een stimulans voor de werkgelegenheid.

De problemen rondom de sluiting van de brandweerpost de Stadspoort verdienen geen schoonheidsprijs. We snappen dat men ‘met de tijd mee moet gaan’ en dat er één en ander zal veranderen. Zo zal de post Ede centrum 24 uurs diensten gaan draaien. Maar is het niet veel verstandiger om de post op de Stadspoort open te houden? Tot op zijn minst alle veranderingen in Ede centrum achter de rug zijn. Wij overwegen hiervoor een motie in te dienen.

Maar het meest opvallende in deze programmabegroting is toch wel dat de raad buiten spel wordt gezet.

Op pagina 166, onderaan staat letterlijk: ‘de financiële onderbouwing voor herstructurering ontbreekt’. Dit gaat over het sociaal domein, niet onbelangrijk. Het college vergeet hierbij dat de raad haar controlerende taak op deze manier niet eens kan uitvoeren.

Juist in deze rare, onzekere tijd, hebben de inwoners van Ede zekerheid nodig. Zekerheid van wonen, een sociaal leven en hulp wanneer dit nodig is. Nu en in de toekomst.

En dat kan alleen maar door er met zijn allen de schouders onder te zetten.

We zijn op de goede weg, maar het kan beter.