Door op 25 februari 2014

Mensen leren van elkaar

Aan de Notaris Fischerstraat ontvangt Meet-Inn nu 25 jaar gasten, in wat ze noemen  ‘een gezellig huis’:  om elkaar te ontmoeten en te (h)erkennen, om te praten en van elkaar te leren. Marije Eleveld, Wout Schotsman, Bernard Lekkerkerker en ik namen een invitatie om mee te eten aan en gingen op PvdA-werkbezoek.

Op dinsdag 18 februari lopen we eerst bij street pastor Max binnen, die met het Diaconaal Platform het onlangs prachtig opgeknapte aangrenzende pand ‘bewoont’. Max vertelt vol passie: “Al onze doelgroepen liggen dicht bij elkaar, maar ik werk voor en met mensen die aan de meest lastige kant van de samenleving zitten. Die moeilijk hulp kunnen vinden of vragen en die zelfs bijna niet geholpen willen of kunnen worden. Op dinsdag en donderdag verzorgen tussen de middag, tijdens de Break-Inn,  vrijwilligers voor totaal ca. 80 mensen een smakelijke maaltijd. We doen dat in de keuken en de eetzaal van  Meet-Inn”.  Daarnaast  is er het project ‘Ontmoeten en verbinden’, waarin de streetpastor met de gemeente, het Leger des Heils, Iriszorg en Meet-Inn samenwerkt. Er wordt vooral hulp geboden bij de bureaucratische rompslomp waarmee mensen van de straat bij het zoeken naar hulp worstelen..

Exact 18 uur gaan we met totaal 34 personen aan tafel bij Meet-Inn. Vóór 15 uur kun je van ma/vr opgeven of je voor 4,245 euro mee-eet. Veel gasten eten vaker en meestal op vaste dagen mee. De deur gaat dicht tot 19 uur om de rust tijdens de maaltijd te garanderen. Er worden heerlijke soep, nasi en nasi goreng met foeyonghai en groenten geserveerd en volgens velen is het eten ‘altijd lekker’.
De gasten zijn divers en komen overal vandaan. Bestuursvoorzitter Klaas Kopinga: “De mensen maken en onderhouden allemaal moeilijk contact en zijn heel eenzaam.” Daarom zijn er de hele week activiteiten voor diverse doelgroepen. Voor buurtgenoten om de week buurt-inloop voor een spelletje en een praatje. Een dame vertelt dat zij niet met haar buren op kan schieten omdat ze zegt een medium te zijn. Maar hier vindt niemand haar raar.  Ook zijn er regelmatig (alleenstaande) ouders met kinderen te gast. Zij bespreken  problemen en oplossingen terwijl de kinderen spelletjes doen met vrijwilligers. Zo zien ze dat hun kinderen kunnen spelen en er voor hen ruimte is voor andere dingen. Er zijn ook bordspelavonden, spreekuren over het leven en over God en geloof, maar ook hulp bij belastingaangifte en een pooltoernooi. Kijk maar eens op www.meet-inn.nl.

Elk jaar is het moeilijk de begroting rond te krijgen. Maar door de vaste bijdrage van de Edese kerken, giften van sponsors en particulieren en vooral de enorme inzet van 100 vrijwilligers lukt dat nog altijd.
Klaas: “We vieren 25 jaar Meet-Inn met ‘doe-een-wens’. Heel 2014 gaan we die met ons allen vervullen. We gaan bijvoorbeeld met een groep eten op een pannenkoekenboot, wat men zonder ons niet durft, maar heel graag één keer wil doen!”

Meet-Inn is in 1989 opgezet als ontmoetingsruimte voor studenten aan wat nu de CHE is, om te eten en elkaar te leren kennen. Elkaar leren kennen en van elkaar leren is nog altijd heel belangrijk. Regelmatig zijn er nog studenten te gast want iedereen is welkom. Dat hebben wij ook ervaren en daarom trakteren we op een heerlijk dessert: een grote taart die met applaus is ontvangen!

Inloopcentrum Meet-Inn:  mensen leren van elkaar